טובי דובי

כל חובב אינדי, מתבודד ככל שיהיה, חייב איזושהי דמות אנושית שתוביל ותלווה אותו ברחבי היקום האלטרנטיבי הקסום.
יש כאלה שעבורם זה חבר טוב, או אפילו אח או אחות. אבל הרוב, לדעתי, נתלים באיקונה תקשורתית כלשהי שמשמשת מעין מנטור לעת מצוא ו'מלמדת' אותם איך להקשיב למוזיקה, או לפחות גורמת להם להרגיש שזה ממש מגניב לעשות את מה שהם עושים.
בשביל אנשי העשור שלפניי אלה היו מיכל ניב, יואב קוטנר ויתר אנשי צה"ל 2. בתחילת הניינטיז צה"ל 2 עדיין היתה בתמונה, וקוטנר, יחד עם אמיר אשר, דידי פייר ונויה עינב האלוהית (כמה היא חסרה לי ברדיו של היום) לקחו אותי ביד והשמיעו לי דברים נהדרים ששמחתי להכיר.

אבל המדריך האישי שלי בחצי השני של העשור הגיע מעבר לים (כיאה לימים החזקים ביותר של MTV בארץ) וקראו לו טוֹבּי אֵיימיס. למשך כמה שנים איימיס הנחה את Alternative Nation, רצועת האלטרנטיב הלילית והדו-שבועית של הרשת (כל שלישי וחמישי בין אחת לשלוש).
אין ספק שתחת המילה 'קוּל' במילון צריכה להופיע תמונה של טובי איימיס. הוא היה אז כל הדברים שרציתי להיות: רציתי להיות מגניב כמוהו, רציתי להיות ידען כמוהו, רציתי להיות שנון כמוהו, רציתי להיות חתיך כמוהו – פאק, אפילו רציתי להיות בריטי כמוהו.*
הדרך היחידה שלי להיות כמוהו היתה לאהוב את אותה מוזיקה שהוא אוהב.

ארבע השעות השבועיות של AN היו בשבילי פאן טהור. כשהיה לי כוח הייתי נשאר עד שלוש כדי לראות הכל (אם כי לפעמים הייתי נרדם על הספה ומתעורר בארבע וחצי מול רצועת הדאנס המחרידה), ובשאר הפעמים הייתי מקליט ולוקח איתי את הקלטות לבסיס, לצפות בהן בלילות הקשים בין משמרות בצבא. חלק מהשירים הייתי רואה שוב ושוב, חלק מהם הייתי מעביר בפאסט פורוורד (המוזיקה האלקטרונית התחילה להתגנב אז אל שורות האלטרנטיב, ולי לא היתה סבלנות לזה), אבל את הקטעים שבהם טובי עומד עם המיקרופון ומדבר לא הייתי מעז להפסיד. הוא, כמובן, בעיקר קשקש והיה עסוק בלהיות מגניב ושנון, אבל לי זה לא הפריע. אני בלעתי בשקיקה כל מילה. ולומר את האמת – אני אפילו לא זוכר על מה הוא דיבר. אני רק זוכר שהיה לו חוש הומור מופרע במיוחד (אבל עדיין בריטי), ושהראיונות המיוחדים שלו עם האמנים שאירח באולפן או ראיין בפסטיבלים היו יצירות מופת של ניו-ג'ורנליזם. לא את כל המוזיקה שהוא השמיע אהבתי, אבל הוא ידע לשדר את התחושה החשובה ביותר בתכנית של מוזיקה אלטרנטיבית: התחושה שבאמת כדאי לנו להקשיב לשירים האלה, אולי ייצא לנו מזה משהו טוב, אולי אפילו שיר אחד שילווה אותנו כל החיים.

אחרי כמה שנים הוא עזב את התכנית, עשה כמה דברים ב-MTV אמריקה ולפי ויקיפדיה התעסק בשנים האחרונות בהנחיית תכניות טיולים מיוחדג'ות ומקדיש את זמנו בעיקר לצילום. AN הפכה לתכנית נטולת מנחה, מה שפינה יותר מקום למוזיקה טובה, אבל משהו היה חסר. ילדי הדור שאחריי נאלצו להסתפק בתחליפים זולים כמו זֵיין לוֹאו, ועל ילדי הדור הנוכחי אני בכלל מפחד לחשוב.

הקטעים היחידים שלו מהתכנית שהצלחתי למצוא ביוטיוב הם ספיישל בארבעה חלקים שבו הוא מראיין את דיימון ואלכס מבְּלֶר, והקלטה מלאה של תכנית הפרידה שלו (ב-13 חלקים!). אני אשאיר אתכם עם החלק הראשון מתוך תכנית הפרידה, שבו אפשר גם לקלוט קצת את הראש של טובי, וגם לראות שניים מהשירים המוצלחים של התקופה: Song 2 של בלר, (החל מ-2:10) שאותו כולנו מכירים, ושיר אדיר של John Spencer's Blues Explosion, (החל מ-4:11) אחת הלהקות המדהימות שיצאו אתי מהתכנית הזאת ושמתנגנות אצלי בפלייליסט עד היום (אנחנו עוד נחזור אליהם בפוסט או שניים בעתיד).

אז שחק אותה, טובי:

ויש לי תחושה שגם בפוסט הבא אתעסק ב-AN. נראה.

——————————————————————————————————————
* רק בלורית כמו שלו לא רציתי. היתה לי אחת כזאת בכיתה י"א ולא התגעגעתי אליה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על טובי דובי

  1. נדב הגיב:

    אוי הוא היה מעולה….

  2. איציק הגיב:

    מזדהה עם כל מה שכתבת כאן…

  3. yaya הגיב:

    ביאסת אותי – Zane Lowe הוא לא תחליף זול. בימי גונזו הוא לימד אותי מי הם Arcade Fire, Editors, Futureheads ועוד רבים וטובים אחרים. וחוצמזה, התוכניות שלו בBBC Radio One מצויינות וממשיכות באותו קו (יש שאומרים ש"הקצה" העתיקה ממנו את הקצב שלה – בלי להעליב את קוואמי ונדב). וכל זה בלי לדבר על האתר המתוחזק והמצויין שלו שמביא ראיונות עם להקות אלטרנטיביות (היום קוראים להם אינדי) מצויינות, חשיפת קליפים וחדשות ומה לא. http://www.soonermusic.com/video/interview/

    • yeled90s הגיב:

      סבבה, מקבל. יכול להיות שסתם התנהגתי כמו זקן נרגן.
      אבל זה הבלוג שלי ומותר לי 🙂
      עכשיו אני הולך להכין לי תה ובקבוק חם.

  4. פינגבאק: אנשי הקש | ילד ניינטיז

להשאיר תגובה

